Kansanedustajuus on ammattityötä

Opettajalla täytyy olla oikeus kieltää kännyköiden käyttö oppitunnilla silloin, kun niitä ei tarvita

Urjalan Aseman koulu palkittiin tänä vuonna työstä kännykkävapaan koulun edistämiseksi. Kännyköiden häiritsevä käyttö oppitunneilla on kuitenkin useissa kouluissa yhä ongelma, johon monet opettajat toivovat nykyistä lainsäädäntöä parempia toimivaltuuksia puuttua. Asia on hoidettava kuntoon, jotta hallituksen tavoite lisätä lasten ja nuorten aikaa oppimiseen sekä opettajien aikaa opettamiseen voidaan saavuttaa.

Tuoreimman Pisa-tutkimuksen mukaan 41 prosenttia nuorista koki kännyköiden käytön häiritseväksi matematiikan tunneilla. Jo pelkkä mobiililaitteen esille ottaminen oppitunnilla on usein ärsyke sekä oppilaalle itselleen että vieruskaverille. Keskittyminen herpaantuu. Työnteko pysähtyy, kun puhelin vie ajatukset opetuksesta muualle. Tunnelma luokassa voi olla levoton ja työrauha häiriintyy.

Hallitusohjelmaan on kirjattu, että hallitus vahvistaa opettajien ja rehtoreiden toimivaltuuksia puuttua opetusta häiritsevään kouluaikana tapahtuvaan toimintaan. Tarvitaan lainsäädäntömuutoksia, joilla opettajat ja koulut voivat nykyistä tehokkaammin rajoittaa esimerkiksi mobiililaitteiden häiritsevää käyttöä koulupäivän aikana ja näin vahvistaa oppilaiden keskittymistä opetukseen.

Vaikka koulujen on mahdollista järjestyssääntöjensä perusteella rajoittaa puhelinten käyttöä oppitunneilla, on eduskunnan oikeusasiamiehen ratkaisu vuodelta 2020 aiheuttanut kouluille ja opettajille päänvaivaa. Oikeusasiamiehen mukaan kännykkäparkkia voidaan käyttää ainoastaan, jos se perustuu vapaaehtoisuuteen.

Nykyisen lain perusteella perusopetuksessa kännykkä voidaan todella ottaa pois vasta, kun se jo häiritsee opetusta. Kouluihin tarvitaan toimivat järjestyssäännöt ja toimivaltuudet, jotka jo ennakkoon vaikuttavat siihen, ettei häiritsevää käytöstä tapahtuisi.

Yksi vaihtoehto lainsäädännön tarkentamiseen olisi Ruotsissa vuonna 2022 voimaan tullut laki, jossa kännykät on lähtökohtaisesti kielletty, ja sitten mainittu poikkeukset, kuten pedagoginen käyttö ja erityistarpeet. Ruotsissa kännykkäkielto ulottuu oppitunteihin, mutta esimerkiksi Ranskassa laki kieltää perusluonteisesti käytön koko koulupäivän ajan, tietyin poikkeuksin sielläkin.

Koulu ei ole irrallinen saareke yhteiskunnasta ja mobiililaitteita käytetään koulussa oppimisen tukemiseen. Opettajan on kuitenkin voitava päättää, milloin niitä käytetään ja hänellä täytyy olla oikeus kieltää kännykän käyttö oppitunnilla silloin, kun niitä ei tarvita.

Olen eduskunnassa jättänyt opetusministeri Anna-Maja Henrikssonille (r.) kirjallisen kysymyksen, millä aikataululla opettajat ja koulut saavat nykyistä paremmat toimivaltuudet varmistaa kouluissa työrauha ja halutessaan rajoittaa mobiililaitteiden häiritsevää käyttöä.

Kirjoitus on julkaistu Aamulehdessä 11.2.2024.