Kansanedustajuus on ammattityötä

Sähkötupakat pois alaikäisiltä ja kännykät ruotuun kouluissa

Tampereella astui syyslukukauden alussa voimaan uusi linjaus, jonka mukaan yläkoululaisten pitää luovuttaa puhelimensa pois oppituntien ajaksi. Lain mukaan kännyköitä ei voi kieltää oppilailta, joten kyseessä on vahva suositus. Lainsäädännön haasteet liittyen opettajien riittäviin mahdollisuuksiin puuttua mobiililaitteiden käyttöön kouluissa tiedostettiin myös hallitusneuvottelujen koulutusta käsitelleessä neuvotteluryhmässämme.

Hallitus valmisteleekin parhaillaan hallitusohjelman mukaista lainsäädäntöä, jolla rajoitetaan kännykän käyttöä kouluissa. Uusi lainsäädäntö tulee tarpeeseen. Tampereen linjaus on tervetullut ensiapu, ja turvaa opettajille riittäviä välineitä varmistaa oppimisrauha.

Mobiililaitteiden kaiken käytön kattavaan täyskieltoon ei koulumaailmassakaan kuitenkaan ole syytä mennä, sillä joskus älypuhelimista voi toki olla opetuksessa myös hyötyä.

Vanhempien kasvatusvastuu korostuu vastuullisen ruutuajan opettamisessa, mutta siinä tehtävässä myös koulu voi olla avuksi. Rajoja, oppimisrauhaa ja keskittymiskykyä tarvitaan, kuten myös uusi selkeä lainsäädäntö opettajien tueksi.

Opettajat saavat tärkeitä lisävaltuuksia myös nuorten päihdehaittojen torjumiseen. Alkoholinkäyttö ja tupakointi ovat vähentyneet huomattavasti viimeisten vuosikymmenten aikana nuorten keskuudessa. Huumemyönteisyyden lisääntyminen on kuitenkin huolestuttavaa.

”Vapen” eli sähkösavukkeiden käyttö on yleistynyt jopa alakouluikäisten keskuudessa. Kouluilla ei tällä hetkellä ole kunnollisia keinoja yleistyneeseen sähkötupakan käyttöön puuttumiseksi. Tilanteeseen on kuitenkin tulossa korjaus. Nikotiinipussien, nikotiinittomien sähkötupakoiden ja muiden tupakan vastikkeiden hallussapito on tarkoitus kieltää alaikäisiltä. Lainmuutokseen myötä koulut saavat valtuudet puuttumiseen ja oikeuden ottaa oppilailta myös nikotiinittomat vapet pois.

Vaikka talous on tiukilla, hallitus panostaa perusopetukseen 200 miljoonaa euroa lisää. Tavoitteena on parantaa oppimistuloksia. Oppimisen tukea vahvistetaan, ja pienten koululaisten tuntimäärää kasvatetaan hieman, mikä lisää aikaa lukemiselle ja matematiikalle. Kun oppitunneilla on rauha, on oppiminen helpompaa.

Kirjoitus on julkaistu Tamperelaisessa 31.8.2024.